Uw aandacht graag

Effata Parochieblad, november/december 2010 (adventsnummer)

Tijd maken – dit jaar het thema van de Maand van de Spiritualiteit – vraagt om keuzes maken. Het klokje tikt immers door en we kunnen niet alles doen. Daarom moeten we kiezen: wat vind ik echt belangrijk? Waar wil ik tijd voor vrijmaken?

Maar iedereen weet waarschijnlijk uit eigen ervaring dat dit niet altijd gemakkelijk is. Op papier klinkt het mooi, maar breng het maar eens in praktijk. We zitten vaak gevangen in ons werk, in afspraken, in toezeggingen, in beloftes, in verzoeken. Wil ik even tijd maken om het ondergaan van de herfstzon te zien op een late vrijdagmiddag in november, dan bedenk ik plotseling dat diezelfde vrijdag de deadline is voor het inleveren van mijn column. Dan toch maar eerst die column schrijven. Of zullen we op de plaats van de column eens een leeg kader plaatsen: ruimte voor uw eigen overpeinzingen?

Tijd maken heeft van doen met kiezen waar we onze aandacht aan willen schenken. De uitdrukking ‘aandacht schenken’ wekt de suggestie dat wij het zijn die bepalen waar we onze aandacht op willen richten. Maar net als bij tijd maken is de werkelijkheid vaak anders: er is veel om ons heen dat voortdurend om onze aandacht vraagt, onze aandacht opeist, erom schreeuwt, erom vecht. Reclamespotjes op televisie, billboards langs de weg, folders in onze brievenbus, e-mails en smsjes, ze roepen door elkaar heen: ik wil jouw aandacht.

Ook dan moeten we keuzes maken. Die keuze kán zijn om onze aandacht te laten trekken door datgene wat er niet om schreeuwt: het onopvallende, het alledaagse, het onaanzienlijke. We kunnen ervoor kiezen met aandacht bij de stille, zwijgende dingen om ons heen aanwezig te zijn. Zij kunnen onze aandacht alleen trekken als wij er ontvankelijk voor zijn, want zij bedienen zich niet van herrie, rumoer en groot vertoon. Zij vragen onze aandacht door hun onopvallendheid. En wij kunnen die vraag alleen maar horen als we er de stilte voor opbrengen.

Als wij onze aandacht laten vangen door het onopvallende, het stille, het ogenschijnlijk oppervlakkige om ons heen, dan kunnen wij op onze beurt onze aandacht schenken. Daarvoor moeten we keuzes maken, we moeten selecteren, we moeten andere prikkels even de deur wijzen. Kom later nog maar eens terug, nu ben ik met mijn aandacht bij iets anders, iets dat op dit moment aandacht van mij verdient. Aandacht vraagt om focus en concentratie.

Aandacht kan goed doen. Alles wat aandacht krijgt, groeit en bloeit: een wijsheid die de goeroes van mindfulness ons voorhouden. Dat bevestigt nog eens hoe belangrijk keuzes zijn: weet wat je wilt laten groeien en bloeien. Maak daar tijd voor. Ook als de Maand van de Spiritualiteit weer voorbij is.